- Projekt
- Säljstöd
- Branch
- Detaljhandel
- Omfattning
- Processutveckling, förändringsledning och implementering av IT-stöd
- Partner
- Amanzia
-
Processutveckling
-
Kravanalys
-
Implementering IT-stöd
-
Förändringsledning
Företaget hade utmaningar med ineffektivt samarbete internt i försäljningsarbetet. De hade svårt att behålla kunder och att skapa kundlojalitet. De upplevde även problem med att överblicka sina kunder och olika trender. Dessutom var den nuvarande IT-lösningen dyr i drift.
Bakgrund
- Företag inom detaljhandel
- Säljer tekniska produkter till både privatpersoner och företag
- Cirka 400 anställda
- Butiker över hela Sverige samt webbshop
- Cirka 50 personer på huvudkontoret i Stockholm
Målbild
- Ett användarvänligt och effektivt verksamhetsstöd
- Långsiktiga och lönsamma relationer med kunderna
- Förbättrad intern och extern kommunikation för medarbetarna
- Överblick och kontroll på pågående säljcase och köptrender
Genomförande
- Förenkla och effektivisera befintliga processer
- Dokumentera lösningar, krav och mål
- Informationsmöten, workshops och utbildningar
- Demo och löpande användartester
- Implementering av processer med systemstöd av Dynamics 365 CE(CRM)
- Implementering av processer med systemstöd av Microsoft Teams
Resultat
Dynamics 365 CE(CRM)
- Minskade antalet kunder som hoppade av med 35%
- Ökade merförsäljningen på befintliga kunder med 18%
- Migrering till molnet minskade IT-kostnaderna med 500 000 kr/år
Microsoft Teams
- De anställda sparar i genomsnitt 20 min per dag genom att kommunicera mer effektivt
Vill du diskutera ett liknande project?
Fallstudier
Läs hur vi har hjälpt företag med bättre effektivitet och lönsamhet
System för att hantering av förfrågan, offert samt projektstöd vid start och drift av projekt
Kommun i Stockholmsområdet
Upphandling (LOU), Bygga upp tjänst kring området RPA (Robot Process Automation)
Modernisering och konsolidering av affärsstödssystem och relaterade processer
Vill du veta mer? Läs alla fallstudier