- Projekt
- Säljstöd
- Branch
- Detaljhandel
- Omfattning
- Processutveckling, förändringsledning och implementering av IT-stöd
- Partner
- Amanzia
-
-
Processutveckling
-
-
Kravanalys
-
-
Implementering IT-stöd
-
-
Förändringsledning
Företaget hade utmaningar med ineffektivt samarbete internt i försäljningsarbetet. De hade svårt att behålla kunder och att skapa kundlojalitet. De upplevde även problem med att överblicka sina kunder och olika trender. Dessutom var den nuvarande IT-lösningen dyr i drift.
Bakgrund
- Företag inom detaljhandel
- Säljer tekniska produkter till både privatpersoner och företag
- Cirka 400 anställda
- Butiker över hela Sverige samt webbshop
- Cirka 50 personer på huvudkontoret i Stockholm
Målbild
- Ett användarvänligt och effektivt verksamhetsstöd
- Långsiktiga och lönsamma relationer med kunderna
- Förbättrad intern och extern kommunikation för medarbetarna
- Överblick och kontroll på pågående säljcase och köptrender
Genomförande
- Förenkla och effektivisera befintliga processer
- Dokumentera lösningar, krav och mål
- Informationsmöten, workshops och utbildningar
- Demo och löpande användartester
- Implementering av processer med systemstöd av Dynamics 365 CE(CRM)
- Implementering av processer med systemstöd av Microsoft Teams
Resultat
Dynamics 365 CE(CRM)
- Minskade antalet kunder som hoppade av med 35%
- Ökade merförsäljningen på befintliga kunder med 18%
- Migrering till molnet minskade IT-kostnaderna med 500 000 kr/år
Microsoft Teams
- De anställda sparar i genomsnitt 20 min per dag genom att kommunicera mer effektivt
Vill du diskutera ett liknande project?
Fallstudier
Läs hur vi har hjälpt företag med bättre effektivitet och lönsamhet

Kommun i Stockholmsområdet
Upphandling (LOU), Bygga upp tjänst kring området RPA (Robot Process Automation)


Modernisering och konsolidering av affärsstödssystem och relaterade processer

Hemtjänst – Onboarding
Processutveckling och implementering av IT-stöd
Vill du veta mer? Läs alla fallstudier